Informatie m.b.t. AED's

H

 ulp binnen 6 minuten bij een hartstilstand redt levens. Reanimatie door omstanders verdubbelt de kans op overleving. Weet u wat u moet doen bij een hartstilstand?
Wij organiseren reanimatiecursussen, waarin het volgende aan bod komt:
- Herkennen hartstilstand
- Oefenen met reanimeren op een oefenpop
- Oefenen in gebruiken van de AED

 

 De cursus wordt gegeven door een instructeur die gecertificeerd is door de Nederlands Reanimatie Raad. Wanneer u al in het bezit bent van een reanimatiecertificaat, organiseren we ook herhalingstrainingen om uw kennis op te frissen en uw vaardigheid te trainen. Heeft u belangstelling voor een beginnerscursus reanimeren of een herhalingscursus? Vraag dan om informatie of meldt u aan bij:


Margreet Westra

Hoptunen 17
9213 VK De Wilgen
Email: aanfamiliewestra@gmail.com

Tel.: 06-20019924

 

Na het volgen van een reanimatiecursus zouden we graag zien dat u zich aanmeldt bij Hartslagnu.nl om het aantal burgerhulpverleners wat de AED’s in onze dorpen kan bedienen en bovendien kan reanimeren te vergroten. Na een melding via 112 bij de alarmcentrale krijgen burgerhulpverleners in de buurt een signaal (SMS) om naar het slachtoffer te gaan of een AED te halen. Bij het slachtoffer aangekomen beginnen ze direct met reanimeren en het aansluiten van een AED.

Stappenplan aanmelden HartslagNu

Sommigen van jullie hebben zich al aangemeld bij HartslagNu.nl. Degenen die dat nog niet hebben gedaan wil ik verzoeken om dat alsnog te doen ten behoeve van “de mienskip”.

Om jullie te helpen bij het aanmelden heb ik het volgende stappenplan gemaakt.

1. Ga naar www.hartslagnu.nl
2. Klik op “ word burgerhulpverlener” en lees indien gewenst de pagina.
3. Klik op “ ik meld me aan als burgerhulpverlener!”
4. Vul uw personalia in, geef uw telefoonnummer (mobiel) op en ga akkoord met de voorwaarden. Klik op “registreer”
5. U krijgt de bevestiging dat uw aanmelding is gelukt en wordt verzocht in te loggen met uw opgegeven emailadres en uw net aangemaakte wachtwoord. U kunt dit het beste via de computer doen , dat is overzichtelijker, maar u kunt ook de app downloaden op uw telefoon, door op uw mobiele telefoon naar www.hartslagnu.nl te gaan. U ziet vervolgens links het menu balkje verschijnen (3 deelstreepjes onder elkaar). Kies voor “burgerhulpverlening” en u ziet dezelfde tekst verschijnen als eerder op de computer. U scrollt naar beneden en klikt op “download de app). Een andere optie is om naar de Appstore (iPhone) of PlayStore (android) te gaan en in het zoekvenster “hartslagnu” te typen. Vervolgens kunt u de App aanklikken en de app downloaden.
6. Nu gaat u via de computer de ontbrekende gegevens aanvullen bij 4 verschillende items, te weten: adresgegevens, beschikbaarheid, certificaat (optioneel), account status. U kunt dat doen door op het potloodje/pen/wijzigingsteken te klikken. Vervolgens kunt u deze aanvullen of wijzigen en ten slotte klikken op “opslaan en naar overzicht”. Wat betreft het item beschikbaarheid, kunt u per dag van de week invullen wat uw beschikbaarheid is… Als u bv standaard van maandag tot vrijdag elders bent, (en u niet gekozen hebt voor de optie om dmv GPS signaal gealarmeerd te worden) dan kunt u uw beschikbaarheid voor die dagen aanpassen. Omdat ik zelf onregelmatig werk, heb ik de optie “altijd beschikbaar” aangevinkt, met het risico ook oproepen te krijgen wanneer ik aan het werk ben, maar dat is aan u. Vervolgens slaat u ook deze gegevens op door op de button te klikken. Wat betreft het item certificaat: U vinkt aan dat u een geldige training hebt gevolgd. Bij opleidingsinstituut kiest u voor “anders” en u geeft bij “soort training” aan wat van toepassing is. Dat kan zijn “ reanimatiediploma & AED” of “EHBO diploma “en AED, of “overig”. Dat hangt er van af of u bv beroepsmatig een reanimatie diploma heeft gehaald of via een EHBO cursus of zoals bij ons een verkorte reanimatiecursus heeft gevolgd (overig). De training of een diploma is 2 jaar geldig!!! U kunt optioneel nog een certificaat uploaden (digitaal bestand) indien wenselijk. Bij accountstatus kunt u uw profiel verder aanpassen. U kunt zelfs een profielfoto uploaden, maar dat is niet verplicht.
7. Nu gaan we naar de app op de mobiele telefoon. De eerste keer dat u de app opent, moet u een aantal keren zijwaarts swipen en akkoord gaan met de genoemde items. Daarna logt u in met uw inloggegevens (emailadres en wachtwoord).
8. Ik ga even de diverse mogelijkheden van de app met u doornemen.
9. U klikt op het menu icoontje (3 streepjes onder elkaar)
10. Het eerste item is de tijdlijn. U kunt op deze tijdlijn zien, welke activiteiten/oproepen er zijn geweest sinds uw aanmelding.
11. Het tweede item in het menu is “Mijn profiel” . U kunt daar uw profielgegevens controleren of wijzigen. Dit kan ook dmv inloggen bij hartslagnu op de computer. Ik wil u adviseren het notificatie geluid in de app op uw telefoon te veranderen van standaard naar 1 of 2, zodat u ook echt weet dat het NIET gaat om een appje van contacten. U moet wel echt gealarmeerd worden.
12. Bij “Mijn HSN paspoort” (HartSlagNu) paspoort, ziet u hoe u aan bent gemeld (hulpverlener, vrijwilliger, profielfoto)
13. Bij het derde item kunt u uw beschikbaarheid desgewenst aanpassen. (kan wederom ook via de computer)
14. Het vierde item: “Prestaties “, geeft aan hoe vaak u persoonlijk bent opgeroepen, en hoeveel oproepen er in uw omgeving zijn geweest. (Een oproep in uw omgeving, betekent nog niet altijd een persoonlijke oproep. Er wordt gekozen voor alarmering van mensen die in een straal van een km bij het slachtoffer vandaan wonen)
15. Bij het volgende Items, ziet u AED’s in de buurt. Ik wil u adviseren om de AED’s te bekijken. U zult zien dat er ook een foto toegevoegd is mbt de exacte plaatsing van de AED’s
16. Bij “ gespotte AED’s” kunt u een melding van een gesignaleerde AED achterlaten, als deze bij het item “AED’s in de omgeving” nog niet vermeld staat. Hartslagnu gaat dan contact opnemen met de eigenaar tbv het registreren van de AED bij Hartslagnu (de eigenaar moet dan natuurlijk wel akkoord gaan)
17. Wanneer u een oproep hebt gekregen, krijgt u ook via de app een mogelijkheid om te laten weten of u hebt gereageerd op de oproep, o.a. om nazorg te kunnen verlenen.
18. Als laatste, moet de Beschikbaarheidsbalk boven in de app op groen staan, wilt u beschikbaar zijn. Staat deze op rood, dan krijgt u geen oproepen omdat u zich als niet beschikbaar heeft aangemeld.

Ik hoop dat het u zo gaat lukken.. Heeft u toch problemen met het installeren van de app, of het aanmelden, schroom dan niet om me te bellen of te mailen.

Hoe ziet dit initiatief er in de praktijk uit?

Bij een telefonische 1-1-2 melding van een (mogelijke) circulatiestilstand worden protocollair door de Meldkamer Ambulancezorg (MKA) twee ambulances naar het slachtoffer gestuurd en wordt het alarmeringssysteem HartslagNu automatisch geactiveerd. Het systeem bestaat onder andere uit een database met aangemelde burgerhulpverleners in het bezit van een reanimatiecertificaat en aangemelde AED’s.

Locaties van de AED's

1) Op de Drachtster Heawei 27a in De Wilgen bij de fam. Harmens.

 

2) Aan de zijkant van het Lianderhokje bij de Jeu de boule veld in de Sanding (tussen Broekfinne en Nachtlân).

 

3) Aan de zijkant van het woonhuis van Kleasterkampen 6 in Smalle Ee (bij de familie Bakker).

 

Laatste nieuws

Informatie m.b.t. AED's

Read More

Petitie gasboringen

Read More

Dorpsfeest 2018

Dorpsfeest 2018 met als thema Cartoon City.
Read More